استلار چیست ؟ | Stellar
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
استلار چیست ؟ | Stellar
نوشته شده در سه شنبه 22 آبان 1397
بازدید : 6012
نویسنده : MR MINER

استلار چیست ؟ | Stellar

با وجود اینکه بیت‌کوین در بسیاری از اوقات، تیتر اخبار رسانه‌های جهان است اما سایر ارزهای دیجیتال نیز هستند که بازدهی بسیار خوبی نصیب سرمایه‌گذاران خود کرده‌اند و توسعه‌دهندگان زیادی به این ارزها علاقه‌مند شده‌اند. ارز استلار (Stellar) یکی از این ارزهاست.

این ارز دیجیتال با افزایش قیمت قیمت خیلی خوبی که در سال 2017 داشت، بیش از 41900 درصد رشد کرد و در بین ارزهای با بازدهی بالا بود. البته در سال 2018 به دلیل روند نزولی در بازار ارزهای دیجیتال، با افت همراه شد و در زمان نگارش این مطلب ارزش بازار این ارز حدود 3.1 میلیارد دلار و قیمت آن حدود 16 سنت است.

استلار Stellar چیست؟

استلار در سال ۲۰۱۴ و با ماهیتی تقریبا مشابه با ریپل متولد شد. جالب است بدانید که استلار را در واقع می توان شاخه یا فورک ریپل دانست . جد مک کالب، بنیانگذار ارشد ریپل با چند نفر از توسعه دهندگان بر سر مسائلی اختلاف نظر داشت که باعث شد در نهایت جد مک کالب ریپل را رها و روی استلار کار کند. در حالی که ریپل به ارائه راه حل برای انتقال بین بانک های سراسر جهان متمرکز است، استلار قصد تسهیل پرداخت های بین افراد را در سراسر جهان دارد. اما تقریبا شیوه کار هر دو یکی است.

لومن (XLM)، واحد ارز استفاده شده در شبکه استلار است و ۱۰۰ میلیارد از آن ایجاد شده است که رفته رفته و به صورت خودکار به بازار عرضه می‌شود. هر تراکنش در شبکه استلار فقط ۰٫۰۰۰۱ کارمزد دارد و کمتر از ۶ ثانیه انجام ‌می شود.

در سایت رسمی، استلار خود را یک زیربنای پرداخت متن باز و توزیع شده معرفی می کند. پروتکل آن ها با استفاده از پرداخت های برون مرزی ، امکان تبادل با ارزهای سنتی و با تبدیل خودکار را بین مردم سراسر جهان فراهم می‌کند. شبکه استلار غیرمتمرکز است اما مانند ریپل و برخلاف بیت کوین روی بلاک چینفعالیت نمی‌کند. ارز شبکه استلار یا همان لومن قابل استخراج نیست و توسط شرکت مقدار مشخصی ایجاد شده است.

استلار چگونه کار می‌کند؟

به جز استفاده به عنوان ارز دیجیتال با کارمزد کم و سرعت بالا، استلار فراتر از یک ارز دیجیتال است. سازمان هایی مانند بانک و سیستم های مالی که اصطلاحا در شبکه به آن انچر (Anchors) گفته می شود در شبکه ارتباطات را بررسی می کنند. انچرها نهادهای قابل اعتمادی هستند که نقش پل های ارتباطی را در شبکه استلار را ایفا می کند.

مثلا شما در آمریکا و دوست شما در فرانسه است و از شما درخواست پرداخت ۱۰۰ یورو می کند. شما می توانید از شبکه استلار استفاده کنید و معادل دلاری را برای دوستتان بفرستید. این پول در بانک فرانسه کاملا خودکار تبدیل به یورو خواهد شد و به دست دوستتان خواهد رسید.

پس استلار می تواند مانند بقیه ارزهای دیجیتال در ولت ها جا به جا شود و یا از شبکه آن برای پرداخت های ارزی دیگر استفاده شود.

نحوه کار استلار چگونه است؟

فرایند کار با استلار مانند بسیاری از سایر تکنولوژی‌های پرداخت غیرمتمرکز است. استلار یک شبکه غیرمتمرکز گسترده از سرورهاست که دفتر کل توزیع شده (distributed ledger) آن هر از 2 تا 5 ثانیه آپدیت می‌شود. مهمترین فاکتور برجسته استلار نسبت به بیت‌کوین، پروتکل اجماعی (consensus protocol) آن است.

پروتکل اجماع استلار (Stellar Consensus Protocol) برای تایید تراکنش‌ها، روی شبکه استخراج‌کنندگان خود تکیه نکرده است. بلکه از الگوریتمی با نام Federated Byzantine Agreement استفاده می‌کند که باعث می‌شود تراکنش‌ها با سرعت بیشتری انجام شوند.

وجود سرعت در تراکنش‌ها به لطف استفاده از quorum slices (به عبارت دیگر استفاده از بخش‌هایی از شبکه) برای تایید و اعتبارسنجی تراکنش‌هاست.

هر نقطه اتصال (node) در شبکه استلار، یک ترکیب دیگر از نقاط اتصال قابل اطمینان را انتخاب می‌کند. وقتی یک تراکنش توسط همه نقاط اتصال در آن ترکیب تایید می‌شود، یک تراکنش تایید شده به حساب می‌آید. این فرایند میانبر، باعث شده شبکه استلار سرعت بسیار زیادی داشته باشد و گفته شده می‌تواند در هر ثانیه 1000 عملیات را در شبکه پردازش کند.

استلار چگونه نقل و انتقالات پول را سرعت می‌بخشد؟

فرایند فعلی انتقال پول بین‌المللی بسیار پیچیده است. اینکار نیازمند این است که بانک‌های داخلی در کشورهای خارجی، دارای حساب با ارز محلی باشند. طرف معامله نیز به همین صورت باید یک حساب مشابه در کشور اولیه داشته باشد.

این فرایند تبادلی که برای تبادل پول با ارزهای سنتی بین مرزها وجود دارد یک فرایند زمان‌بر و نیازمند تبدیل ارزها به یکدیگر و… است. اما بلاک‌چین استلار به خاطر قابلیت تایید فوری تراکنش، می‌تواند این فرایند را بسیار کوتاه‌تر و با سادگی خیلی بیشتری انجام دهد.

ارز Stellar’s Lumens همچنین می‌تواند برای ارائه نقدینگی و ساده‌سازی فرایندها استفاده شود. براساس برخی گزارش‌ها، بانک‌ها در آینده می‌توانند از ارز دیجیتال خودشان برای تسهیل چنین تراکنش‌هایی استفاده کنند.

بنابر نظر متخصصان، نیازمندی‌های رایانه‌ای و مالی پروتکل استلار نسبتا کم است و به همین خاطر موسسه‌هایی که بودجه IT کمی دارند (مانند موسسه‌های غیرانتفاعی) می‌توانند در شبکه استلار مشارکت داشته باشند.

چند موسسه از بلاک‌چین استلار استفاده می‌کنند؟

استلار پس از انتشار اخبار همکاری با IBM در اکتبر 2017 مورد توجه قرار گرفت. هدف این پروژه این است که تا 60 درصد از همه پرداخت‌های بین‌المللی منطقه اقیانوس آرام جنوبی (کشورهایی مانند استرالیا، فیجی، تونگا) را پردازش کتد. این اقدام، اتصال بین کسب‌وکارهای کوچک، غیرانتقاعی و موسسه‌های بانکی محلی را ممکن ساخته و تسریع می‌بخشد. به طور مثال یک کشاورز در ساموا می‌تواند با یک خریدار در اندروزی متصل شده و تراکنش‌هایی را ارسال یا دریافت کنند.

در سال 2016، شرکت برجسته مشاوره‌ای Deloitte اعلام کرد که مشارکت با استلار را برای توسعه یک اپلیکیشن پرداخت آغاز کرده است. در یک کنفرانس در سال 2017، مک‌کالب تایید کرد که 30 بانک تاکنون برای استفاده از بلاک‌چین استلار جهت انتقال پول بین‌المللی ثبت‌نام کرده‌اند. همچنین سرویس پرداخت Stripe بیت‌کوین را حذف کرد و درها را برای ورود استلار به پلتفرم خود باز گذاشته است.

کیف پول مناسب ارز استلار چیست؟

برای نگهداری ارز استلار می‌توانید از کیف پول‌هایی که در سایت رسمی این ارز معرفی شده است استفاده کنید:

https://www.stellar.org/lumens/wallets

در صورت داشتن سوال می‌توانید در بخش نظرات بنویسید

 



:: موضوعات مرتبط: ارز دیجیتال , استلار چیست ؟ , ,
:: برچسب‌ها: Stellar , Stellar چیست؟ , Stellarچیست , ارز Stellar , استلار , ارز دیجیتال استلار , استلار چیست , استلار رایگان , بدست اوردن استلار , خریداستلار , ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: